De Klas van Daniël H 6: Mark gaat op zoek naar een andere school
'Esther, ik ben naar de naburige school geweest om te kijken of er een mogelijkheid is, om Daniël daar naar school te kunnen laten gaan. Ik moet eerlijk zeggen, het was een erg vriendelijke man, die onderwijzer. Helaas is er op die school een leerlingenstop, en er is geen enkele mogelijkheid om Daniël daar te krijgen. Er is nog een andere basisschool, zo'n acht kilometer hier vandaan. Ik zal deze week daar eens gaan praten.'
De volgende dag op school is Daniël samen met Maud de afwas aan het doen.
'Maud, wat vervelend dat je gisteren zo droevig was.'
Maud zegt niets terug en werkt zwijgend door.
Na school, buiten op het schoolplein, staat Jayden in een hoek en steekt een sigaret op.
Daniël stapt op hem af.
'Jayden, rook jij?'
'Rot op jij!'
'Ik wou alleen maar zeggen dat ik jou eventueel wou helpen met rek...'
'Heb jij mij niet gehoord? Ga weg!'
Mark heeft een afspraak op Basisschool de Regenboog.
'Dag meneer De Vries, wat kan ik voor u doen?' vraagt de directeur.
'Goedendag, ik kom voor mijn zoon Daniël en ik hoop dat u kan helpen.
Mijn zoon zit sinds een tijdje op een nieuwe school, omdat wij verhuisd zijn naar deze omgeving.
Daniël is een erg goede en vrolijke jongen, maar sinds hij op die nieuwe school zit, zie ik mijn zoon veranderen in een sombere en zelfs depressief persoon.
'Wat is daar de oorzaak van?'
Mark neemt de tijd om alles te vertellen wat er met Daniël op school gebeurt.
'Ja, het pesten op school, dat is inderdaad een zeer groot probleem. Kinderen die hier het slachtoffer van zijn, hebben heel wat voor hun kiezen,' antwoordt de directeur bezorgd.
'Inderdaad, en daarom is het mijn vraag of er misschien een mogelijkheid is, om Daniël hier naar school te kunnen laten gaan?'
'Ik zal u een eerlijk antwoord geven. Normaal gesproken is dat niet mogelijk. Onze klassen zijn redelijk groot en we zijn gebonden aan regelgeving. We mogen niet zomaar leerlingen aannemen buiten onze regio. Er is misschien een uitzondering te maken, maar dan moet u eerst contact opnemen met het samenwerkingsverband van de basisscholen. Alleen met hun bevoegdheid kan een leerling overgeplaatst worden naar onze school.'
'Heel hartelijk dank, ik zal daar zo spoedig mogelijk contact mee opnemen.'
De meester deelt de uitslag mee van de rekentoets.
'De toets is niet goed gemaakt, dus volgende week hebben jullie nog een toets rekenen. Jasmijn een vier, Noor een zes, Teun een vier, Fleur ook een vier, Milan een zes, Maud een vijf, Bram ook een vijf, Jayden een drie...'
'Weer een drie!' zegt Jayden teleurgesteld.
De meester vervolgt: 'Daniël een negen ...'
'Nee, hè! Hij heeft weer een goed cijfer,' zegt Bram.
'Bram, als ik jou of iemand met rekenen kan helpen, dan wil ik dat graag doen.'
'Daniël, doe nou even niet zo idioot, alsof jij iemand kan helpen om een beter cijfer te krijgen,' zegt Jayden.
'Daniël, jij bent echt een vervelend kereltje! Wist je dat? Jij hebt een goed cijfer, en je vindt het erg leuk dat wij dat niet hebben,' zegt Bram.
'Dat is niet waar! Het maakt mij helemaal niks uit wie er een goed cijfer heeft of niet,' zegt Daniël verontwaardigd.
Daniël verlaat als laatste de school en loopt naar huis. Verderop ziet hij Jayden staan. Daniël loopt naar hem toe.
'Jayden, je bent er nog. Ik bedoelde het serieus trouwens: als je wilt dat ik jou help met de rekensommen, dan doe ik dat graag.'
'Daniël, ik begrijp niks van die rekensommen en jij kan daar niks aan veranderen.'
'Maar heb je het weleens geprobeerd?' vraagt Daniël vastbesloten.
'Hoezo?'
'Het is niet zo moeilijk als je denkt.'
'O nee? Hoeveel is dan 45 x 31 ?'
Jayden probeert met deze vraag Daniël af te schepen. Deze som kan hij niet uit zijn hoofd, en hij denkt dat die ook te moeilijk is voor Daniël.
'Die som kan je best,' antwoordt Daniël en kijkt hem met vertrouwen aan.
'Daniël, ik geef jou nog één kans, en daarna taai ik 'm.'
'Vaak ziet het er moeilijker uit dan het eigenlijk is. Begin gewoon met: hoeveel is 3 x 45 ? Dus eerst 3 x 5 is ?'
'15,' antwoordt Jayden.
'En 3 x 40 is ?'
'120,' antwoordt Jayden een beetje afwezig. Daniël probeert Jayden zijn aandacht te trekken en gaat weer verder.
'Dus 15 + 120 is ?'
'135,' antwoordt Jayden ongeïnteresseerd.
'Goed, maar het is geen 3 maar 30, dus 135 x 10 is ?'
'1350,' antwoordt Jayden nog steeds afwezig.
'En 1 x 45 is ?'
'Dat is moeilijk, 45,' zegt Jayden.
'En hoeveel is nou 1350 + 45 ?'
'Dat is 1395.'
'Je hebt het goed,' antwoordt Daniël enthousiast.
Jayden zwijgt.
Mark is nog steeds bezig met het zoeken van een andere school voor Daniël.
'Mark, heb je nog contact gehad met die andere school, waar je het laatst over had?' vraagt Esther geïnteresseerd.
'Ik had een goede indruk van die school, maar er is waarschijnlijk niet zo'n grote kans dat Daniël daar naar toe kan gaan. Er is een instantie die daar over beslist. Dus daar moet ik zo snel mogelijk contact mee gaan opnemen. Ik heb al verschillende keren gebeld, maar ik krijg ze niet te pakken.'
De volgende ochtend vraagt de meester of iemand weet waar Jayden is.
'Hij is ziek meester. Hij voelde zich gisteren al niet zo goed,' antwoordt Bram.
'De taaltoets was niet goed gemaakt door jullie, dus we gaan eerst verder met de taaloefeningen. Volgende week zullen jullie dan een nieuwe toets hebben.'
'Meester, ik vind taal helemaal niet leuk,' antwoordt Fleur.
Jayden is thuis en hij ligt ziek op de bank, zijn moeder komt naar hem toe.
'Jayden, er is hier iemand voor jou van school.' Daniël komt binnen.
'Daniël! Wat doe jij hier?' vraagt Jayden verbaasd.
'Hier, ik heb een fruitmand voor je en wat snoep.'
'Daniël, ik heb een hekel aan jou en ik laat me niet omkopen door een fruitmand met snoep!' zegt Jayden vastbesloten.
Daniël zwijgt. Dan komt de moeder van Jayden aangelopen met de mededeling dat ze even boodschappen gaat doen.
'Ik ben over anderhalf uur wel weer terug.'
'Jayden, kan ik ondertussen eerst de afwas doen?' vraagt Daniël wat impulsief.
'Voor mijn part.'
Als alles is afgewassen, pakt Daniël iets uit zijn jaszak.
'Misschien dat je er nu niet zo'n zin in hebt, maar ik heb ook een pakje sigaretten voor je meegenomen. Wil je dat nu al hebben?'
'Jawel, want ik begin me al wat beter te voelen.'
'Heb je geen speelgoed of een computer?'
'Nee, mijn moeder heeft niet zo veel geld, en ik ook niet.'
'En je vader?'
'Pff... mijn vader, die zie ik nooit; mijn ouders zijn gescheiden.'
'Wat erg voor je dat je je vader nooit ziet.'
Jayden zwijgt.
Daniël kijkt op de klok en hij ziet dat het tijd is om te gaan.
'Ik moet gaan, het is tijd om te eten.'
Jayden zwijgt.
'Tot ziens.'
Jayden blijft zwijgen.
Esther vraagt aan Daniël hoe het met hem is.
'Vandaag ben ik bij Jayden geweest, hij was ziek. Mam, hij vertelde mij dat hij zijn vader nooit ziet. Dat moet niet makkelijk voor hem zijn. Misschien dat hij daarom vaak zo hard is voor anderen.'
'O ja?'
'Hij doet vaak vervelend tegen mij, maar als ik voor iedereen goed wil zijn, dan moet ik dat ook voor hem zijn,' antwoordt Daniël wat in zichzelf, terwijl hij nadenkend omhoog kijkt.
Mark is terug van zijn werk en hij schenkt een kopje koffie voor zichzelf in.
'Esther, het is mij gelukt een afspraak te maken met het samenwerkingsverband. Het kon niet eerder dan dinsdag over twee weken. Ik denk dat het goed is als we er samen heen gaan.'
'Prima.'
Het is maandagochtend, op school zijn alle kinderen weer aanwezig.
'Fijn, Jayden, dat je weer beter bent.' Dan vraagt de meester aan hem of er iemand uit de klas hem is komen bezoeken.
'Er is een persoon langsgekomen,' antwoordt Jayden wat ongeïnteresseerd.
'En wie is dat dan geweest?' vraagt de meester belangstellend.
'Daniël,' mompelt Jayden.
'Daniël???' vraagt Bram perplex.
'Jayden is een vriend van Daniël?' vraagt Tim zich hardop af.
'Ik kan mij echt niet voorstellen dat Jayden een vriend van Daniël is!' zegt Fleur verbaasd.
'Gebruik je verstand eens! Hoe kan je nou bevriend zijn met zo iemand als Daniël?' vraagt Tim.
'Weet dit goed, vanaf nu kan je tijdens de pauzes alleen met Daniël zijn, want Daniël heeft geen andere vrienden!' zegt Bram.
Op het einde van de schooldag staan Tim, Bram en Jayden bij elkaar. Daniël komt voorbijgelopen en Jayden roept hem: 'Daniël.'
Hij loopt naar het groepje toe.
'Daniël, als je de volgende keer weer bij mij thuis komt, dan sla ik je mijn huis uit, ik heb nu mijn energie weer terug,' zegt Jayden met een dreigende stem.
'Daniël, wat sta jij daar nou te staan,' zegt Bram vol afgrijzen. 'Begrijp je dan nog steeds niet dat je gewoon een zielig iemand bent?'
'Eerder gewoon een vervelend kereltje,' zegt Tim.
Bram richt zich tot Jayden en zegt hem, dat hij blij is dat ze nu weer gewoon “vrienden” kunnen zijn.
Onderweg naar huis praat Daniël wat in zichzelf, er is iets gebroken in hem.
'Ik wil nooit meer naar school!'
Hij gaat naar binnen en pakt wat te drinken.
'Daniël, ben je daar?' vraagt Esther.
'Mam, ik ga naar het bos.'
Esther roept Daniël na, maar hij is al weg.
Het gaat niet goed met Daniël, denkt ze.
25 december 2017
Reacties op ‘De Klas van Daniël H 6: Mark gaat op zoek naar een andere school’
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit verhaal, een reactie plaatsen kan hieronder!
Reageren
Laatste berichten op het forum
- 14/08 verhaal van de dag
- 18/06 [s]hooi[/s] hoi
- 08/03 Goedkeuring verhaal
- 15/11 Eerste stuk van Dreambender
- 15/11 VERHALEN WEDSTRIJD!!!
- 31/10 Dit ben ik....
- 21/07 Vraag aan iedereen hier!
- 03/07 Wie kent het verhaal Jumbo
- 20/06 Hallo
- Naar het forum »
Laatste nieuwsberichten
Tips voor een Oost-Afrikaans avontuur: een gids voor ontspannend safari plezier
Spanning voelen bij online spelen
De beste online poker strategieën
Zij zijn duurzaam van zichzelf
Het ongelooflijke verhaal van Louis Zamperini
Liever vrolijk rondrijden in je Peugeot dan huilen in je Ferrari
Het wonder van Cesena: The Rockin’1000