De ravage in het kasteel
Toen Donald Dankzand in de zomer van 2009, na een lange, eenzame trektocht met zijn bromfiets door Europa, naar zijn kasteel in het Noorden van Frankrijk terugkeerde, zag hij al direct aan de oude ophaalbrug dat er iets mis was. Anders dan bij zijn vertrek, toen de ophaalbrug omhoog stond, was het nu bij zijn terugkomst mogelijk om via de ophaalbrug het binnenterrein van het kasteel te bereiken. Ook was het vreemd dat de grote eikenhouten deuren van het welkomstvertrek open stonden.
Gehaast betrad hij de ruime ruimte waar verder niet veel veranderd leek. Hij zette zijn leren reiskoffer neer bij de grote, ronde tafel die in het midden van de statige ruimte stond, daarna vertrok hij naar de lange hal om zo snel mogelijk bij de bibliotheek van het kasteel te komen. Ook van dat vertrouwde vertrek stond de zware, houten deur open, Donald schrok toen hij de ravage zag. De marmeren vloer lag vol met boeken, verspreid over de kamer lagen er zo’n zeshonderd boeken chaotisch naast en op elkaar. Dure boeken, goedkope boeken, oude boeken, nieuwe boeken lagen op de vloer alsof ze gelezen waren door een idioot, die niets van zijn gading kon vinden.
De boekenkasten waren leeg, alsof er een wilde man alle belangwekkende boeken uit de kast had gerukt. De boeken leken verder niet beschadigd, maar uit nader onderzoek bleek dat er een aantal boeken ontbrak. In de bibliotheek was een doos met brieven omgekeerd, de brieven lagen op de vloer.
Donald liep naar de hoek van de kamer waar de stapel met brieven lag. Hij pakte een van de brieven op en begon te lezen.
Amsterdam, 2003
Beste Anima
Ik heb met belangstelling jouw schilderijententoonstelling bekeken.
Het schilderwerk maakt op mij een nogal gedateerde indruk, Cobra, vooral Corneille in diens commerciële periode, je zult het vast al wel eens eerder hebben gehoord. Ik weet niet of er voor dat soort werk tegenwoordig nog een markt is, en of jouw werk zich voldoende in kwaliteit weet te onderscheiden. Een aantal werken viel op, met mooie kleurcombinaties en gevoel voor compositie, een veel groter aantal werken vond ik vlak, wat amateuristisch en niet erg inspirerend. Ik kreeg geen goed beeld waar je als kunstenaar naar toe wilt, en het riep bij mij het gevoel op dat een aantal werken alleen maar voor de productie waren gemaakt, hetgeen zich in matige artistieke kwaliteit liet zien.
Wat de opmerkingen over intimiteit betreft, ik geloof niet zo in intimiteit met mensen die je verder nauwelijks kent. Om een beeld van iemand te krijgen is tijd nodig, en die is schaars tegenwoordig. Ook wordt het mij niet duidelijk waar jouw belangstelling voor mij eigenlijk uit bestaat. Bedankt voor het reageren op mijn contactadvertentie.
Donald Dankzand
Donald herinnerde zich 2003 weer, een spannende tijd, toen hij nog op een bovenverdieping in Amsterdam woonde, en als beginnende cabaretier zijn brood verdiende. 2003 toen hij nog op zoek was naar een relatie.
Reacties op ‘De ravage in het kasteel’
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit verhaal, een reactie plaatsen kan hieronder!
Reageren
Laatste berichten op het forum
- 14/08 verhaal van de dag
- 18/06 [s]hooi[/s] hoi
- 08/03 Goedkeuring verhaal
- 15/11 Eerste stuk van Dreambender
- 15/11 VERHALEN WEDSTRIJD!!!
- 31/10 Dit ben ik....
- 21/07 Vraag aan iedereen hier!
- 03/07 Wie kent het verhaal Jumbo
- 20/06 Hallo
- Naar het forum »
Laatste nieuwsberichten
Tips voor een Oost-Afrikaans avontuur: een gids voor ontspannend safari plezier
Spanning voelen bij online spelen
De beste online poker strategieën
Zij zijn duurzaam van zichzelf
Het ongelooflijke verhaal van Louis Zamperini
Liever vrolijk rondrijden in je Peugeot dan huilen in je Ferrari
Het wonder van Cesena: The Rockin’1000